کد مطلب:276393 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:115

قضاوت آن حضرت به حق
مطالبی در این باره در حرف «ح» گذشت و در بحار از دعوات راوندی از حسن بن طریف روایت است كه گفت: به حضرت ابومحمد امام حسن عسكری علیه السلام نوشتم و درباره قائم علیه السلام پرسیدم كه چون بپاخیزد در میان مردم به چه چیز قضاوت می كند؟ و می خواستم درباره علاج تب نوبه نیز از آن حضرت سؤال كنم، ولی غفلت كردم. پس جواب آمد كه: سؤال كردی از امام؛ پس هرگاه بپاخیزد، به علم خودش بین مردم قضاوت می كند. مانند قضاوت داوود، از بیّنه نمی پرسد. [1] .

و در همان كتاب به نقل از كتاب الغیبه سید عبد الحمید به سند خودش از حضرت امام باقرعلیه السلام آمده كه فرمود: نخست قائم علیه السلام از انطاكیه آغاز می كند. تورات را از غاری كه در آن عصای موسی و انگشتری سلیمان هست بیرون می آورد و فرمود: سعادت مندترین مردم به واسطه آن حضرت اهل كوفه خواهند بود. و نیز فرمود: بدین جهت «مهدی» نامیده



[ صفحه 230]



شد كه به امری پنهان هدایت می كند، تا جایی كه در پی كسی می فرستد كه مردم گناهی برایش نمی دانند، پس او را می كُشد، و حتی این كه كسی در خانه اش سخن می گوید: می ترسد كه دیوار علیه او شهادت دهد. [2] .

می گویم: این معنی را ضمن ابیاتی كه در اوّل كتاب آوردم به نظم درآوردم:



بنفسی من یحیی شریعة جدّه

ویقضی بحكم لم یرمه الأوائل



و در این معنی روایات زیادی هست. البته این روایت حاكی از آن است كه آن حضرت از انطاكیه خروج می كند، ولی در روایت دیگری - كه در بحار و غیر آن از رسول اكرم صلی الله علیه وآله نقل شده - آمده كه از قریه ای به نام كرعه خروج می نماید، و در بعضی روایات محل خروج آن حضرت مكّه و در بعضی دیگر مدینه بیان شده است، جمع بین این روایات - چنان كه بعضی از احادیث ائمه اطهارعلیهم السلام بر آن دلالت دارد - به این است كه: ظهورهای آن حضرت متعدد است و هر كدام از آن ها در جاهای مناسب بیان می گردد.


[1] بحار الانوار: 320:52.

[2] بحار الانوار: 390:52.